Esate kavos mėgėjai? Jums pasisekė – kava naudinga sveikatai! Mokslininkai atranda vis daugiau naudingų kavos savybių. Praėjo tie laikai, kai kava buvo laikoma žalinga sveikatai. Natūrali kava saikingais kiekiais net gali apsaugoti kepenis nuo cirozės – tokias išvadas padarė Julie Parkes vadovaujami mokslininkai iš Sautamptono universiteto (University of Southampton). Jie atliko 9 mokslo darbų (rašytų 1990 – 2015 metais), kuriuose tirta 423 tūkstančiai dalyvių, metaanalizę. Ištyrus ryšį tarp kasdieninio kavos vartojimo ir kepenų ligų išsivystymo nustatyta, kad kasdien išgeriant 2 puodelius kavos kepenų cirozės atsiradimo rizika sumažėja 44 %. Mokslininkai tokį poveikį sieja su kavos pupelėse esančiais antioksidantais. Priešuždegiminės ir kepenis saugančios kavos savybės jau buvo aprašytos ir anksčiau. Jos išlieka net kavos gėrimuose be kofeino. Taigi kofeino pašalinimas nekliudo kitoms svarbioms natūralios kavos sudėtinėms dalims. Tai puiki žinia sveikos mitybos šalininkams – gerkite kavą į sveikatą, nes saikingas jos vartojimas nepakenks. Pastaruoju metu atsiranda duomenų ir apie profilaktines bei gydomąsias kavos savybes, padedančias diabeto, nutukimo, Alzheimerio ligos ir vėžio atveju.

Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention žurnale paskelbti tyrimai atskleidė, kad kava sumažina storosios žarnos vėžio riziką.
Mokslininkai siekė ištirti kavos komponentus, turinčius gydomąsias savybes. Buvo ištirti polifenoliai, kofeinas, melanoidinai ir diterpenai, veikiantys storosios žarnos fiziologiją. Šie junginiai gali sukelti pasikeitimus mikrobiome prebiotikų dėka, jų antioksidacinio poveikio dėka, mutacijų rizikos sumažinimo dėka. Be to kavos komponentai reguliuoja tulžies rūgščių sekreciją ir pagerina, stimuliuodami, motorinę žarnyno funkciją, greitinant turinio evakavimą ir padeda išvengti vidurių užkietėjimo. Chlorogeninė rūgštis kavos sudėtyje, be kita ko veikia lipidų plokšteles kraujagyslėse, sumažinant oksidacijos riziką jose. Yra tyrimų, parodančių chlorogeninės rūgšties aktyvumą herpeso viruso, E. coli bakterijų, auksinio stafilokoko atžvilgiu. O priešnavikinio kavos poveikio tyrimai tęsis ir toliau.

Norėdami gerai padirbėti nakties metu arba pasiruošti egzaminams jūs tikitės kavos puodelio pagalbos? Žinomas faktas, kad kofeinas aktyvuoja organizmo psichomotoriką, naudodamas „atidėto slopinimo“ efektą. Bet šis efektas negali trukti ilgai – jau po 2 nemigos naktų jis nusilpsta. Tyrėjai iš Walter Reed Institute aprašė, kad sutrumpintas miegas ištisai 2-3 dienų bėgyje sumažina kavos efektą.

Tyrimo metu dalyviams leido miegoti naktį arba po 5 valandas, arba po 10 valandų, viena grupė tuo metu gavo kofeino, o kita – placebą. Būdravimo metu dalyviai atliko kognityvinius testus. Rezultatai parodė, kad kavos vartojimas po pirmos sutrumpinto miego nakties pagerino testus palyginus su tais, kas negėrė kavos, po antros nakties atotrūkis tarp rodiklių sumažėjo, o po 3 nakties kofeino efektas iš vis pranyko. Autoriai daro išvadas, kad nors kofeinas laikomas saugiu, švelniu stimuliantu ir plačiai naudojamas būtent šiais tikslais, jo efektyvumas tiesiogiai susijęs su galimybe nutraukti būdravimą pilnaverčiu miegu.

Tyrimai tęsiasi!