Nugaros skausmai nuveda klystkeliais

2011-08-17
Siųsti draugui
Teksto dydis + -
Nugaros skausmai nuveda klystkeliais, nugaros skausmas,skauda nugarą,stuburo skausmas,stuburas,susikaupusios druskos,nugaros skausmai

Nugaros skausmai nuveda klystkeliais

Aistė STANKEVIČIENĖ

Genami šių dienų rykštės - nugaros skausmo - žmonės blaškosi nuo chirurgo iki masažuotojo, mankštinasi, plaukioja, lanko jogos užsiėmimus, keičia lovas ir čiužinius, bet vis tiek neįveikia šios bėdos.

Gydytojas Jonas Girskis neseniai pasirodžiusioje savo knygoje teigia, jog pirmutinė gelbėjimo priemonė - tikslingi biomechaniniai pratimai. Medikui ypač neramu, kad į visas puses dalijami bendri patarimai, kaip vaduotis iš nugaros skausmo. "Taip į mediciną prišaukiame tinkamo išsilavinimo neturinčių žmonių, pacientai jų kvalifikacija neretai net nepasidomi. Tačiau kadaise vairuotoju dirbęs masažuotojas neatsakys už padarinius, kaip to reikalaujama iš gydytojo", - apgailestavo trijų sričių - neurologijos, fizinės medicinos ir reabilitacijos, manualinės terapijos - licencijas turintis J.Girskis.
Kalbasi su kūnu.

"Žmonės mano, kad nugaros skausmų priežastis - stuburas. Mat kažkas pasakė, jog ten susikaupė druskų. Esą atstačius pažeistą diską viskas bus gerai. Tačiau nereikia problemos paprastinti. Stuburas yra sudėtingos kaulų ir raumenų sistemos dalis. Jei pažeidžiama stuburo sritis, vadinasi, netvarka ir raumenyse. Slankstelį galima atstatyti, bet raumenys vėl pakeis jo padėtį", - aiškina J.Girskis.

Masažuotojas gali maigyti žmogų keletą mėnesių, tačiau stokodamas žinių jis taip ir neatkreips dėmesio į nusilpusią kurio nors raumens, pavyzdžiui, sėdmens srities, veiklą. Už jį tuomet dirbs nugaros raumenys. Tačiau šie turi savų pareigų, o plušėdami už du ir patys sutrumpėja. "Taip atsiranda spazmai, - sako J.Girskis. - Todėl pirmiausia turime stiprinti tą silpnąjį raumenį, kad kitam netektų už jį dirbti. Šiuo atveju reikia ne masažo, ne bet kokio mankštinimosi, o tikslingų biomechaninių pratimų. Nepainiokime kūno kultūros, kurios paskirtis - kūno lavinimas, ir tikslingų pratimų, padedančių susigrąžinti natūralius, gamtos duotus judesius."

Prieš pradedant gydymą pirmiausia būtina išsiaiškinti, kur juntamas didžiausias raumenų nejudrumas, ir dėl to padaryti testus. "Diagnostikai atlikti nepakanka kompiuterinės nuotraukos, nes kaulų ir raumenų sistema nuolat kinta. Apžiūrėdamas ligonį gydytojas tarsi kalbasi su jo kūnu. Jokia aparatūra to neatstos", - tvirtina J.Girskis.
Klaidinanti taktika

Pašnekovas vardija savo pacientų skundus. Štai moteriai medikai išaiškino, kad viena jos koja trumpesnė. Bendrosios praktikos gydytoja rekomendavo į avalynę dėti specialų įklotą. Tačiau, pasak J.Girskio, taip būtų sukelta dar didesnė netvarka. Mat kojos "sutrumpėjimo" priežastis - dėl pakitusių raumenų persikreipęs stuburas, o nešiojant įklotą jis dar labiau iškryps.

Pasitaiko žmonių, kuriems atliktos jau kelios stuburo operacijos, bet savijautai negerėjant jiems siūloma vėl operuotis. "Išsamiau ištyrus tokius pacientus paaiškėja, kad problema - pakitę raumenys. Jei chirurgas dar kartą operuos diską, raumenys neatsipalaiduos, bėda išliks", - teigia J.Girskis.

Jam nepriimtinas populiarus požiūris, kai neįsigilinus, kodėl kamuoja nugaros skausmai, žmogui rekomenduojama keisti lovą ar čiužinį. Pasak gydytojo, pirmiausia reikia ieškoti pažeistų biomechaninių grandžių ir skirti atitinkamus pratimus, vienu atveju - tempimo, kitu - jėgos. Tinkamai išlavinti raumenys temps kaulines struktūras į natūralią padėtį ir taip sugrąžins į savo vietą.
Gyvenimo patirtis

Kartais žmonės baiminasi, kad pratimus teks daryti labai ilgai, gal net visą gyvenimą. J.Girskis sako, jog tinkamai išlavinus raumenis, pratimus galima nutraukti. Tačiau po kurio laiko reikia pasitikrinti, ar nevertėtų vėl jų imtis. Pertraukos ne visada į gera. Paties J.Girskio stuburas buvo pažeistas dar nuo vaikystės, todėl vyras turėjo nuolat mankštintis. Prieš porą metų lankėsi JAV ir dėl daugybės įspūdžių primiršo šią pareigą. Grįžęs į Lietuvą dalyvavo teniso varžybose, bet nebuvo tinkamai pasirengęs ir patyrė disko išvaržą. "Dabar vėl sportuoju, dalyvauju varžybose, anksčiau kamavęs skausmas išnyko. Chirurgai tuomet sakė: "Gal operuojamės, daktarėli?" Tačiau gydžiausi pagal metodus, kuriuos taikau savo pacientams, - pradėjau koreguoti raumenis. Po dviejų savaičių negalavimas liovėsi", - pasakoja J.Girskis.
Pervertina naudą

Yra manančiųjų, kad pratimus atstoja fizinis darbas. Tačiau galima kilnoti svarmenis sporto salėje ir nejausti nugaros skausmo, bet ją maus padirbėjus sodyboje kastuvu ar važinėjant dviračiu. "Medikai, neatsižvelgdami į individualią paciento problemą, neturėtų rekomenduoti bendrų dalykų. Prieš patardami minti pedalus, galėtų bent atlikti testą, kiek žmogus geba pasilenkti. Jei tam tikri raumenys yra sutrumpėję, važiuojant dviračiu jie dar labiau trumpės ir kels skausmą", - komentuoja gydytojas.
Jo nuomone, nederėtų pervertinti ir plaukimo naudos, esą nėra kitos sporto šakos, taip veiksmingai lavinančios raumenų ir skeleto sistemą. "Pacientams sakau: "Pirma sausumoje tvarkykite raumenis ir tik tada eikite į baseiną." Ištyrus plaukikus nustatyta, kad 15 proc. jų turi pakenktą stuburą, mat plaukdami daro labai stiprius grybšnius. Rekomenduojant baseiną reikėtų pasidomėti, ar žmogus moka taisyklingai plaukti. Kai kurie plūduriuoja atvertę galvas tarsi ančiukai - kaip tik dėl to gali atsirasti raumenų ir skeleto sistemos pažeidimų", - aiškina J.Girskis.

Medikas tikina, kad pervertinama ir jogos nauda malšinant nugaros skausmus. "Taip, ji atpalaiduoja nervų sistemą. Tačiau darant jogos pozas vieni raumenys pernelyg ištampomi, o kiti lieka nepakitę. Be to, žmogui, kuris iš prigimties labai lankstus, papildomi tempimo pratimai gali kenkti. Todėl nėra ir negali būti visiems bendrų patarimų", - pabrėžia pašnekovas.

Specialistas savo knygoje rašo, kad sportuojantys paaugliai verčiau ne stiprintų dėl greito augimo ir fizinio krūvio trumpėjančius raumenis, bet stengtųsi juos ilginti. Antraip didėja raumenų disproporcija, pradeda skaudėti kelius, dažnas net negali pasilenkti 90 laipsnių kampu. Moksliniai duomenys rodo, kad 70 proc. sportuojančių JAV paauglių šlaunies užpakalinės dalies raumenys yra sutrumpėję. Atsiradus skausmams pirmiausia reikėtų atlikti raumenų testus, o ne skubėti masažuoti nugarą.
Svarbu nepadauginti

Jei pratimai tokie paveikūs, kodėl skundžiamasi, kad pradėjus juos daryti skausmai ne tik nesumažėjo, bet dar padidėjo? J.Girskis aiškina, kad fizinis krūvis, kaip ir vaistai, turi savo dozes. Sportininkams taip pat skauda nugarą. Dėl didelio užimtumo jie neturi laiko tinkamai prižiūrėti raumenų plyšimų, kitų traumų. Pernelyg aktyviai pratimus atliekantis žmogus taip pat gali sudirginti raumenis. Dažniausiai tai nutinka tiems, kurie siekia geriausio rezultato per trumpiausią laiką. Vienas J.Girskio dėstytojas sakydavo: "Švelnumą mėgsta moterys, katės ir gipsas." Pašnekovas galėtų pridurti - dar raumenų ir kaulų sistema. Todėl pratimus reikia daryti tarsi medituojant, tinkamai nusiteikus.

Kaip saugiai atsikelti iš lovos
Saugus kėlimasis iš lovos - labai svarbus veiksmas. Neretai netaisyklingas rytinis judesys gali sukelti žmogui, jau ir anksčiau turėjusiam raumenų ir kaulų sistemos bėdų, nugaros skausmų. Pabudę neskubėkite keltis. Pirmiausia ratais pasukinėkite, palankstykite pėdas į priekį ir atgal per čiurnų sąnarius. Pajudinkite kojas per klubų ir kelių sąnarius, pasirąžykite kaip katė, ruošdamasi už uodegos čiupti pelę, ir tik tada kelkitės iš lovos. Prieš keldamiesi sulenkite kojas per kelius, apsiverskite ant, pavyzdžiui, kairiojo šono. Padėkite dešinę plaštaką ir kairę alkūnę ant lovos krašto. Tada nuleiskite kojas ir remdamiesi alkūne bei plaštaka kelkitės iš lovos. Šis judesys yra saugus.

                                                                                                                                                                                         www.stuburas.lt

Jūsų nuomonė


Panašūs straipsniai

Reklama
farmapedia
Uogu pasta kaledinis
Reklama
Neovital
Kerai
dieta